Byte av mobiloperatör

När du ska byta mobiloperatör till Fibio finns det ett par viktiga saker att tänka på för att bytet ska ske så snabbt och smidigt som möjligt och för att slippa onödiga kostnader. Att genomföra ett byte av mobiloperatör är en rätt enkel process, men trots det finns det ett par fallgropar man behöver hålla utkik efter. I denna guide för byte av mobiloperatör tänker vi gå genom hela processen från start till mål för att byta mobiloperatör, samt dela några tips och råd för hur du ska gå tillväga, och information om vilka kostnader som kan tillkomma.

100 GB
199 kr / månad
I 5 månader, därefter 399 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • 100 GB mobilsurf inom EU

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
Obegränsat
285 kr / månad
I 5 månader, därefter 569 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • Obegränsad mobilsurf

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
40 GB
149 kr / månad
I 5 månader, därefter 299 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • 40 GB mobilsurf inom EU

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
helt okej

helt okej,bra

Claes Andersson
Väldigt nöjd

Sparat pengar samt ett väldigt bra abonnemang. Nöjd med allt hos Fibio. Rekommenderar!

Abbe
Väldigt dålig mottagning om man är…

Väldigt dålig mottagning om man är ovanför Sundsvall 👎😤🙄🤬

Stefan
Jag är mycket nöjd med bemötande av…

Jag är mycket nöjd med bemötande av personalen. De är mycket kompetenta och löser mina problem.

Agneta kund
Är grymt nöjd bra kundservice och har…

Är grymt nöjd bra kundservice och har aldrig fått några problem, kommer nog va kvar hos fibio:)!

ADAM BJÖRN ALEXANDER SUNDBERG
Ojämn kundservice - Se upp!! Inkompetens ledde till inkasso

Uppdaterat 22/7: Fick tag på Kundservice "Linda" som snabbt kunde reda ut Antons misstag. Till skillnad från sin kollega mycket kompetent och bad också om ursäkt för företagets tidigare missar. ...

Henrik
Bra trevlig personal mycket hjälpsamma…

Bra trevlig personal mycket hjälpsamma så att man hittar rätt. Fortsätt så!!!

Margareta Strömberg
Positivt bemötande och bra service av…

Positivt bemötande och bra service av trevlig och kunnig personal. Har inget att klaga över. Jag är nöjd.

Ingela
Utmärkt behandling

Utmärkt behandling, utmärkt service, mycket bra priser, jag önskar dig fortsatt framgang

Mohammed Al Naansh
Kundservice

Trevlig person i kundservice som gör sitt bästa för att hjälpa en!

YESSICA
Snabbt svar kunnig kundtjänst ffa…

Snabbt svar kunnig kundtjänst ffa Johanna

Britt Carina Johansson
Fibio er veldig seriøse og rimelige

Fibio er veldig seriøse og rimelige. Jeg er helt fornøyd med det jeg har hatt med dem å gjort. Kan anbefale dem.

olav hamre
Jag har inte fått mina Viaplay …

Jag har inte fått mina Viaplay månader som jag skulle få .försökt många ggr att ni ska hjälpa mig men inget.....

tomas neva-juoni
mottogs mycket bra.

mötes på ett bra sätt. fick det jag ville uträttat.

nils-ivar fransson
Alt har fungert uten problemer fra…

Alt har fungert uten problemer fra første dag. Hvis jeg har spørsmål, får jeg svar på telefon umiddelbart :-)

Knut
Det har inte app för att köpa surf och…

Det har inte app för att köpa surf och salu.

kund
Fick väldigt bra hjälp av Joanna när…

Fick väldigt bra hjälp av Joanna när jag ringde och frågade hur mycket surf jag skulle få nästa månad 🌞 🌞 🌞 Hon var toppen!!!!

Marie-Louise Karlsson 👍
Prisgaranti + bra support

Resultatet är bra. Första fakturan var fel och beställningen blev inte komplett. Det beställda tvilling-kortet kom aldrig. Ordnades snabbt och enkelt efter ett samtal med trevlig och kompetent sup...

Carl Eriksson
Skulle fått mina pengar så fort sa dom…

Skulle fått mina pengar så fort sa dom i början av månaden och har inga pengar än

MARIA MALMGREN
Grym service och svarar alltid när man…

Grym service och svarar alltid när man ringer

kund

Hur du byter mobiloperatör


När du vill byta mobiloperatör till Fibio är det första du behöver göra är att ta reda på när ditt nuvarande abonnemang löper ut. Kontakta sedan Fibio för att teckna ett nytt abonnemang. Bestäm att operatörsbytet ska ske vid slutet av din bindnings- eller uppsägningstid med din nuvarande operatör. På så vis ser du till så att ditt nuvarande abonnemang inte överlappar med Fibios och du slipper betala dubbelt under en period. Du slipper också riskera att du helt plötsligt står där utan ett abonnemang i ett par dagar.

Om du vill behålla ditt nuvarande nummer ska du antingen nämna det till vår kundtjänst direkt, eller klicka i alternativet om du gör ditt operatörsbyte via webben.

OBS! Du kan flytta med dig ditt nuvarande nummer till Fibio under hela din bindnings- eller uppsägningstid hos din nuvarande operatör. Om du inte gör det innan bindnings- eller uppsägningstiden gått ut riskerar du att bli av med ditt nummer.

Kontakta din nuvarande operatör

Kontakta din nuvarande operatör för att kontrollera vad som gäller vid byte av mobiloperatör och att du är på de klara vad ett byte av mobiloperatör innebär. Dubbelkolla så att bindnings- och/eller uppsägningstiden är vad du nämnt till Fibio samt kontrollera om det finns några tilläggstjänster du glömt avsluta. I samband med detta rekommenderar vi att fråga om det går att bryta avtalet i förtid, och vad det i så fall kostar.


OBS! Säg inte upp ditt nuvarande avtal innan du talat med oss på Fibio och fått bekräftelse på att bytet är genomförbart. Det är i största utsträckning aldrig ett problem, men man kan aldrig vara nog försiktig. Samma sak gäller när du önskar behålla ditt nuvarande telefonnummer. Vänta på/kontakta oss för ett klartecken innan du avslutar ditt avtal. Annars finns risken att du förlorar ditt nummer. Det är alltid bra att be om en skriftlig bekräftelse på det du och din nuvarande mobiloperatör kommer överens om.

Säg upp ditt nuvarande avtal

Till sist: säg upp ditt avtal inklusive alla tilläggstjänster du inte längre har användning av hos din tidigare mobiloperatör. Vi rekommenderar att säga upp din mobiloperatör skriftligt så att du har ett bevis på att det har genomförts, antingen via e-post, fax eller brev. Kom också ihåg att spara en kopia.

OBS! Notera att Fibio inte kan påverka ditt nuvarande avtal med en annan operatör och kan inte korta ned vare sig uppsägnings- eller bindningstiden. Även om Fibio sköter själva övertagandet innebär detta INTE att den kvarstående uppsägnings- eller bindningstiden upphör att gälla. 

Kan jag byta mobiloperatör och behålla mitt nummer?

Ja. Om du vill byta mobiloperatör kan du behålla ditt nummer. När du ska byta mobiloperatör och vill behålla ditt nummer går du tillväga på följande vis:

  • Webbtjänst: Då du beställer ett abonnemang på webben, se till så att alternativet "Flytta mitt nummer" är ifyllt under rubriken "Flytta med ditt nummer".
  • Telefon: Beställer du via telefon så sköter vi uppsägningen av ditt abonnemang åt dig och säkerställer att du får behålla ditt nuvarande nummer. Vid beställningen anger du det nummer du vill behålla och när nummerflytten/bytet av mobiloperatör ska ske. Detta kan som snabbast ske inom fem arbetsdagar.

Fram till den dag då ditt avtal med Fibio träder i kraft gäller ditt nummer hos din nuvarande operatör. Notera att numret måste vara aktivt för att kunna flyttas över samt att numret ska vara registrerat på ditt personnummer. Ska du byta mobiloperatör för ett nummer som står i någon annans personnummer krävs en godkänd fullmakt.

Vad kostar det att byta mobiloperatör?

Om du gör det rätt: ingenting. Att byta mobiloperatör till Fibio är helt kostnadsfritt när du beställer ett av våra mobilabonnemang via webben. Din tidigare mobiloperatör får inte ta betalt för själva nummerflytten om du bestämt dig för att byta mobiloperatör. Observera dock att din tidigare operatör fortfarande kan ta betalt om någon bindningstid, uppsägningstid eller tilläggstjänster kvarstår, de upphör inte automatiskt bara för att du byter till Fibio. Säg alltid upp dina avtal med den tidigare operatören så undviker du onödiga kostnader. 

Kan jag byta mobilabonnemang?

Ja. Är du inte nöjd med ditt nuvarande abonnemang har du som kund hos Fibio alltid rätten att byta mobilabonnemangsform när du vill - helt utan extra kostnad. 

Fördelar med att byta mobiloperatör till Fibio

Fibio är en mobiloperatör som tänker på det stora hela. Vårt mål är att vara det mest prisvärda och enklaste alternativet på den svenska marknaden. Vi strävar efter att erbjuda Sveriges främsta mobilabonnemang som gynnar allt och alla - dig som kund, din plånbok såväl som vår miljö.

Läs mer