Byte av mobiloperatör

När du ska byta mobiloperatör till Fibio finns det ett par viktiga saker att tänka på för att bytet ska ske så snabbt och smidigt som möjligt och för att slippa onödiga kostnader. Att genomföra ett byte av mobiloperatör är en rätt enkel process, men trots det finns det ett par fallgropar man behöver hålla utkik efter. I denna guide för byte av mobiloperatör tänker vi gå genom hela processen från start till mål för att byta mobiloperatör, samt dela några tips och råd för hur du ska gå tillväga, och information om vilka kostnader som kan tillkomma.

100 GB
199 kr / månad
I 5 månader, därefter 399 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • 100 GB mobilsurf inom EU

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
Obegränsat
285 kr / månad
I 5 månader, därefter 569 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • Obegränsad mobilsurf

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
40 GB
149 kr / månad
I 5 månader, därefter 299 kr/mån
  • Fria samtal inom EU

  • Fria SMS & MMS inom EU

  • 40 GB mobilsurf inom EU

  • Fri anslutningsavgift
Viaplay
Beställ
För nytt för att kunna bedöma

För nytt för att kunna bedöma

Borg
Har hittills bara positiva…

Har hittills bara positiva erfarenheter. Vänligt och professionellt bemötande.

Mary-Ann Håkansson kund
Bra bemötande

Upplever ett bra och trevligt bemötande vid kontakt med fibio.

Kent Roland Persson
Henrik var mycket hjälpsam och trevlig

Henrik var mycket hjälpsam och trevlig

Karin Persson
I dag fick jag hjälp hela dagen.Vilka…

I dag fick jag hjälp hela dagen.Vilka service dom har

Kenta
Superbra

Jag kan bara tycka att bemötanden var superbra

Göran Gunnar Larsson
Vänligt o tydligt!

Vänligt o tydligt!

Lena
Ingen bindningstid står det i reklamen…

Ingen bindningstid står det i reklamen men man blir ju låst i 12mån ändå,

Agne Ekström
Fick ett bättre erbjudande och flyttade… super mobil operatör

Fick ett bättre erbjudande och flyttade från 3 till Er . Blev uppringd av ett annat bolag som hade lägre kostnad och Ni har prisgaranti och erbjöd mig att få detsamma hos Er 🤩 Stort nöje att ...

ann-Charlotte
Utmärkt

Utmärkt bra!

Ronny Widerström
Underbar service

Underbar service. All personal är super att prata med speciellt Jennifer vad gjorde jag utan dig. Kram catrine i Skellefteå

CATRINE LUNDGREN
Bra bemött

Tack för bra service

Kurt Arne Olof Ekström
Excellent customer service..

Excellent customer service..

Imran Khan
Billiga bra service

Billiga bra service

Kenta
Har alltid fått bra service och de jag…

Har alltid fått bra service och de jag har pratat med är verkligen serviceinriktade. Fibio är bara bäst.

Ros-Mari Johansson
strukturerat förslag

strukturerat förslag

Bo Eriksson
+ för Fibio

+ för; Återknyter med uppföljning av abonnemanget och hjälper med att förbättra utefter behov. Bra prisnivå med kunduppföljning och trevligt bemötande.

Ohman
om ni löser ersättning för…

om ni löser ersättning för dubbelbetalninbg så är det 5 stjärnor/ MVH Liselott

kund
Tack för ALLT ni är…

Tack för ALLT ni är BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Micheal Rossi
Enkel operatör med bra priser

Enkel operatör med bra priser Prisgarantin är anledning till varför jag valde fibio!

filip

Hur du byter mobiloperatör


När du vill byta mobiloperatör till Fibio är det första du behöver göra är att ta reda på när ditt nuvarande abonnemang löper ut. Kontakta sedan Fibio för att teckna ett nytt abonnemang. Bestäm att operatörsbytet ska ske vid slutet av din bindnings- eller uppsägningstid med din nuvarande operatör. På så vis ser du till så att ditt nuvarande abonnemang inte överlappar med Fibios och du slipper betala dubbelt under en period. Du slipper också riskera att du helt plötsligt står där utan ett abonnemang i ett par dagar.

Om du vill behålla ditt nuvarande nummer ska du antingen nämna det till vår kundtjänst direkt, eller klicka i alternativet om du gör ditt operatörsbyte via webben.

OBS! Du kan flytta med dig ditt nuvarande nummer till Fibio under hela din bindnings- eller uppsägningstid hos din nuvarande operatör. Om du inte gör det innan bindnings- eller uppsägningstiden gått ut riskerar du att bli av med ditt nummer.

Kontakta din nuvarande operatör

Kontakta din nuvarande operatör för att kontrollera vad som gäller vid byte av mobiloperatör och att du är på de klara vad ett byte av mobiloperatör innebär. Dubbelkolla så att bindnings- och/eller uppsägningstiden är vad du nämnt till Fibio samt kontrollera om det finns några tilläggstjänster du glömt avsluta. I samband med detta rekommenderar vi att fråga om det går att bryta avtalet i förtid, och vad det i så fall kostar.


OBS! Säg inte upp ditt nuvarande avtal innan du talat med oss på Fibio och fått bekräftelse på att bytet är genomförbart. Det är i största utsträckning aldrig ett problem, men man kan aldrig vara nog försiktig. Samma sak gäller när du önskar behålla ditt nuvarande telefonnummer. Vänta på/kontakta oss för ett klartecken innan du avslutar ditt avtal. Annars finns risken att du förlorar ditt nummer. Det är alltid bra att be om en skriftlig bekräftelse på det du och din nuvarande mobiloperatör kommer överens om.

Säg upp ditt nuvarande avtal

Till sist: säg upp ditt avtal inklusive alla tilläggstjänster du inte längre har användning av hos din tidigare mobiloperatör. Vi rekommenderar att säga upp din mobiloperatör skriftligt så att du har ett bevis på att det har genomförts, antingen via e-post, fax eller brev. Kom också ihåg att spara en kopia.

OBS! Notera att Fibio inte kan påverka ditt nuvarande avtal med en annan operatör och kan inte korta ned vare sig uppsägnings- eller bindningstiden. Även om Fibio sköter själva övertagandet innebär detta INTE att den kvarstående uppsägnings- eller bindningstiden upphör att gälla. 

Kan jag byta mobiloperatör och behålla mitt nummer?

Ja. Om du vill byta mobiloperatör kan du behålla ditt nummer. När du ska byta mobiloperatör och vill behålla ditt nummer går du tillväga på följande vis:

  • Webbtjänst: Då du beställer ett abonnemang på webben, se till så att alternativet "Flytta mitt nummer" är ifyllt under rubriken "Flytta med ditt nummer".
  • Telefon: Beställer du via telefon så sköter vi uppsägningen av ditt abonnemang åt dig och säkerställer att du får behålla ditt nuvarande nummer. Vid beställningen anger du det nummer du vill behålla och när nummerflytten/bytet av mobiloperatör ska ske. Detta kan som snabbast ske inom fem arbetsdagar.

Fram till den dag då ditt avtal med Fibio träder i kraft gäller ditt nummer hos din nuvarande operatör. Notera att numret måste vara aktivt för att kunna flyttas över samt att numret ska vara registrerat på ditt personnummer. Ska du byta mobiloperatör för ett nummer som står i någon annans personnummer krävs en godkänd fullmakt.

Vad kostar det att byta mobiloperatör?

Om du gör det rätt: ingenting. Att byta mobiloperatör till Fibio är helt kostnadsfritt när du beställer ett av våra mobilabonnemang via webben. Din tidigare mobiloperatör får inte ta betalt för själva nummerflytten om du bestämt dig för att byta mobiloperatör. Observera dock att din tidigare operatör fortfarande kan ta betalt om någon bindningstid, uppsägningstid eller tilläggstjänster kvarstår, de upphör inte automatiskt bara för att du byter till Fibio. Säg alltid upp dina avtal med den tidigare operatören så undviker du onödiga kostnader. 

Kan jag byta mobilabonnemang?

Ja. Är du inte nöjd med ditt nuvarande abonnemang har du som kund hos Fibio alltid rätten att byta mobilabonnemangsform när du vill - helt utan extra kostnad. 

Fördelar med att byta mobiloperatör till Fibio

Fibio är en mobiloperatör som tänker på det stora hela. Vårt mål är att vara det mest prisvärda och enklaste alternativet på den svenska marknaden. Vi strävar efter att erbjuda Sveriges främsta mobilabonnemang som gynnar allt och alla - dig som kund, din plånbok såväl som vår miljö.

Läs mer