Att byta till Fibio är superenkelt! Välj bara vilket abonnemang som passar dig bäst, sedan fixar vi resten. Du kan lugnt behålla ditt nuvarande nummer, helt utan extra kostnad och besvär. Vi ser till att övergången till Fibio är smidig och enkel för dig.
På Fibio arbetar vi ständigt med att uppfylla och överträffa våra kunders förväntningar. Vi ser varje feedback som en möjlighet att växa och förbättra oss. Era synpunkter och betyg är ovärderliga för oss – de hjälper oss att rikta vår uppmärksamhet där den behövs mest och att finjustera våra tjänster. Vi är tacksamma för varje kommentar vi får.
Det beror på vad du ska använda ditt mobila bredband till. När du väljer mobilt bredband får du ett SIM-kort som är laddat med surf.
För att mobilt bredband ska fungera behöver du något att placera SIM-kortet i. Det kan vara en surfplatta, dator eller någon annan enhet i ditt smarta hem. Vill du att fler enheter kan använda wifi från mobilt bredband så kan du välja till någon av våra routrar.
Hur snabbt är mobilt bredband?
Hastigheten varierar och är beror på många faktorer, till exempel:
Hur många enheter är anslutna samtidigt?
Hur är mobiltäckningen där du befinner dig?
Hur är routern placerad?
Även om vissa routrar klarar av nedladdningshastigheter upp till 300 Mbit/s så ligger normalhastigheten i 4G-nätet på ca 50-100 Mbit/s. Det är minst dubbelt så snabbt som ADSL. Mobilt bredband är tillräckligt bra även om du ska streama film & serier.
Kan jag använda mitt mobila bredband utomlands?
Nej, det fungerar endast inom Sverige.
Hur mycket mobildata behöver jag?
Vilket abonnemang du ska välja beror på dina eller ditt hushålls surfvanor. Är det många som ska koppla upp sig samtidigt och vad kommer du använda bredbandet främst till?
Vill du använda mobilt bredband som ett alternativ till fast bredband rekommenderar vi vårt största bredbandspaket.
Vilket nät går ert bredband på?
Våra bredband går på Telenors prisbelönta nät med både 4G och 5G. Som kund hos Fibio har du samma täckning som hos Telenor.
Vilket mobilt bredband är bäst för dig?
Vilket mobilt bredband som är bäst för just dig beror på hur stor surfmängd du behöver. Detta är naturligtvis individuellt och grundar sig i vilka användningsmönster man har. Streamar du film och serier varje dag? Eller använder du internet enbart för att betala räkningar? Oavsett vad har Fibio ett abonnemang som passar dig och dina behov.
Kontakta din nuvarande operatör
Kontakta din nuvarande operatör för att kontrollera vad som gäller vid byte av mobiloperatör och att du är på de klara vad ett byte av mobiloperatör innebär. Dubbelkolla så att bindnings- och/eller uppsägningstiden är vad du nämnt till Fibio samt kontrollera om det finns några tilläggstjänster du glömt avsluta. I samband med detta rekommenderar vi att fråga om det går att bryta avtalet i förtid, och vad det i så fall kostar.
OBS! Säg inte upp ditt nuvarande avtal innan du talat med oss på Fibio och fått bekräftelse på att bytet är genomförbart. Det är i största utsträckning aldrig ett problem, men man kan aldrig vara nog försiktig. Samma sak gäller när du önskar behålla ditt nuvarande telefonnummer. Vänta på/kontakta oss för ett klartecken innan du avslutar ditt avtal. Annars finns risken att du förlorar ditt nummer. Det är alltid bra att be om en skriftlig bekräftelse på det du och din nuvarande mobiloperatör kommer överens om.
Säg upp ditt nuvarande avtal
Till sist: säg upp ditt avtal inklusive alla tilläggstjänster du inte längre har användning av hos din tidigare mobiloperatör. Vi rekommenderar att säga upp din mobiloperatör skriftligt så att du har ett bevis på att det har genomförts, antingen via e-post, fax eller brev. Kom också ihåg att spara en kopia.
OBS! Notera att Fibio inte kan påverka ditt nuvarande avtal med en annan operatör och kan inte korta ned vare sig uppsägnings- eller bindningstiden. Även om Fibio sköter själva övertagandet innebär detta INTE att den kvarstående uppsägnings- eller bindningstiden upphör att gälla.
Kan jag byta mobiloperatör och behålla mitt nummer?
Ja. Om du vill byta mobiloperatör kan du behålla ditt nummer. När du ska byta mobiloperatör och vill behålla ditt nummer går du tillväga på följande vis:
WEBBTJÄNST:
Då du beställer ett abonnemang på webben, se till så att alternativet “Flytta mitt nummer” är ifyllt under rubriken “Flytta med ditt nummer”.
TELEFON:
Beställer du via telefon så sköter vi uppsägningen av ditt abonnemang åt dig och säkerställer att du får behålla ditt nuvarande nummer. Vid beställningen anger du det nummer du vill behålla och när nummerflytten/bytet av mobiloperatör ska ske. Detta kan som snabbast ske inom fem arbetsdagar.
Fram till den dag då ditt avtal med Fibio träder i kraft gäller ditt nummer hos din nuvarande operatör. Notera att numret måste vara aktivt för att kunna flyttas över samt att numret ska vara registrerat på ditt personnummer. Ska du byta mobiloperatör för ett nummer som står i någon annans personnummer krävs en godkänd fullmakt.
Vad kostar det att byta mobiloperatör?
Om du gör det rätt: ingenting. Att byta mobiloperatör till Fibio är helt kostnadsfritt när du beställer ett av våra mobilabonnemang via webben. Din tidigare mobiloperatör får inte ta betalt för själva nummerflytten om du bestämt dig för att byta mobiloperatör. Observera dock att din tidigare operatör fortfarande kan ta betalt om någon bindningstid, uppsägningstid eller tilläggstjänster kvarstår, de upphör inte automatiskt bara för att du byter till Fibio. Säg alltid upp dina avtal med den tidigare operatören så undviker du onödiga kostnader.
Kan jag byta mobilabonnemang?
Ja. Är du inte nöjd med ditt nuvarande abonnemang har du som kund hos Fibio alltid rätten att byta mobilabonnemangsform när du vill – helt utan extra kostnad.
Fördelar med att byta mobiloperatör till Fibio
Fibio är en mobiloperatör som tänker på det stora hela. Vårt mål är att vara det mest prisvärda och enklaste alternativet på den svenska marknaden. Vi strävar efter att erbjuda Sveriges främsta mobilabonnemang som gynnar allt och alla – dig som kund, din plånbok såväl som vår miljö.