Byte av mobiloperatör

När du ska byta mobiloperatör till Fibio finns det ett par viktiga saker att tänka på för att bytet ska ske så snabbt och smidigt som möjligt och för att slippa onödiga kostnader. Att genomföra ett byte av mobiloperatör är en rätt enkel process, men trots det finns det ett par fallgropar man behöver hålla utkik efter. I denna guide för byte av mobiloperatör tänker vi gå genom hela processen från start till mål för att byta mobiloperatör, samt dela några tips och råd för hur du ska gå tillväga, och information om vilka kostnader som kan tillkomma.

Populära mobiltelefoner

Besök vår butik

Hur du byter mobiloperatör

Om du vill behålla ditt nuvarande nummer ska du antingen nämna det till vår kundtjänst direkt, eller klicka i alternativet om du gör ditt operatörsbyte via webben.

OBS! Du kan flytta med dig ditt nuvarande nummer till Fibio under hela din bindnings- eller uppsägningstid hos din nuvarande operatör. Om du inte gör det innan bindnings- eller uppsägningstiden gått ut riskerar du att bli av med ditt nummer.

Kontakta din nuvarande operatör

Kontakta din nuvarande operatör för att kontrollera vad som gäller vid byte av mobiloperatör och att du är på de klara vad ett byte av mobiloperatör innebär. Dubbelkolla så att bindnings- och/eller uppsägningstiden är vad du nämnt till Fibio samt kontrollera om det finns några tilläggstjänster du glömt avsluta. I samband med detta rekommenderar vi att fråga om det går att bryta avtalet i förtid, och vad det i så fall kostar.

OBS! Säg inte upp ditt nuvarande avtal innan du talat med oss på Fibio och fått bekräftelse på att bytet är genomförbart. Det är i största utsträckning aldrig ett problem, men man kan aldrig vara nog försiktig. Samma sak gäller när du önskar behålla ditt nuvarande telefonnummer. Vänta på/kontakta oss för ett klartecken innan du avslutar ditt avtal. Annars finns risken att du förlorar ditt nummer. Det är alltid bra att be om en skriftlig bekräftelse på det du och din nuvarande mobiloperatör kommer överens om.

Säg upp ditt nuvarande avtal

Till sist: säg upp ditt avtal inklusive alla tilläggstjänster du inte längre har användning av hos din tidigare mobiloperatör. Vi rekommenderar att säga upp din mobiloperatör skriftligt så att du har ett bevis på att det har genomförts, antingen via e-post, fax eller brev. Kom också ihåg att spara en kopia.

OBS! Notera att Fibio inte kan påverka ditt nuvarande avtal med en annan operatör och kan inte korta ned vare sig uppsägnings- eller bindningstiden. Även om Fibio sköter själva övertagandet innebär detta INTE att den kvarstående uppsägnings- eller bindningstiden upphör att gälla. 

Kan jag byta mobiloperatör och behålla mitt nummer?

Ja. Om du vill byta mobiloperatör kan du behålla ditt nummer. När du ska byta mobiloperatör och vill behålla ditt nummer går du tillväga på följande vis:

  • Webbtjänst: Då du beställer ett abonnemang på webben, se till så att alternativet “Flytta mitt nummer” är ifyllt under rubriken “Flytta med ditt nummer”.
  • Telefon: Beställer du via telefon så sköter vi uppsägningen av ditt abonnemang åt dig och säkerställer att du får behålla ditt nuvarande nummer. Vid beställningen anger du det nummer du vill behålla och när nummerflytten/bytet av mobiloperatör ska ske. Detta kan som snabbast ske inom fem arbetsdagar.

Fram till den dag då ditt avtal med Fibio träder i kraft gäller ditt nummer hos din nuvarande operatör. Notera att numret måste vara aktivt för att kunna flyttas över samt att numret ska vara registrerat på ditt personnummer. Ska du byta mobiloperatör för ett nummer som står i någon annans personnummer krävs en godkänd fullmakt.

Vad kostar det att byta mobiloperatör?

Om du gör det rätt: ingenting. Att byta mobiloperatör till Fibio är helt kostnadsfritt när du beställer ett av våra mobilabonnemang via webben. Din tidigare mobiloperatör får inte ta betalt för själva nummerflytten om du bestämt dig för att byta mobiloperatör. Observera dock att din tidigare operatör fortfarande kan ta betalt om någon bindningstid, uppsägningstid eller tilläggstjänster kvarstår, de upphör inte automatiskt bara för att du byter till Fibio. Säg alltid upp dina avtal med den tidigare operatören så undviker du onödiga kostnader. 

Kan jag byta mobilabonnemang?

Ja. Är du inte nöjd med ditt nuvarande abonnemang har du som kund hos Fibio alltid rätten att byta mobilabonnemangsform när du vill – helt utan extra kostnad. 

Fördelar med att byta mobiloperatör till Fibio

Fibio är en mobiloperatör som tänker på det stora hela. Vårt mål är att vara det mest prisvärda och enklaste alternativet på den svenska marknaden. Vi strävar efter att erbjuda Sveriges främsta mobilabonnemang som gynnar allt och alla – dig som kund, din plånbok såväl som vår miljö.

Vad ingår i ett mobilabonnemang för studenter?

Precis som för alla våra mobilabonnemang ingår alltid fria samtal, SMS och MMS inom EU/EES samt fri anslutning (värde 250 kr). 

Vad är skillnaden på ett studentabonnemang och ett vanligt abonnemang?

Det som skiljer ett abonnemang för studenter och ett vanligt mobilabonnemang är främst priset. Nuförtiden är det dock ovanligt att hitta ett mobilabonnemang med en studentrabatt i form av en direkt prissänkning – oavsett vilken operatör du vänder dig till. Många operatörer erbjuder inte ens någon typ av mobilabonnemang för studenter. Men Fibio är av en annan åsikt.

Vi vill hjälpa alla Sveriges studenter att kommunicera snabbare, enklare och billigare för att skapa de bästa förutsättningar för dem att lyckas med sina studier. Medan vi inte erbjuder en direkt prissänkning för våra studentabonnemang så får du istället dubbelt så mycket surf när du tecknar ett abonnemang för studenter. 5GB blir 10GB, 20GB blir 40GB, och så vidare…

Vad krävs för att vara behörig för ett abonnemang för studenter?

För att kunna teckna ett mobilabonnemang för studenter hos Fibio krävs det enbart en sak: att du är medlem hos Studentkortet. Du kan läsa om hur ansökningen går till här och skickar in din ansökan under fliken “Kom igång” här.

Finns det någon åldersgräns för att teckna ett mobilabonnemang?

Nej, det spelar ingen roll hur gammal du är för att få teckna ett abonnemang för studenter. Är du under 18 år kan du dock inte teckna ett mobilabonnemang själv utan måste ta hjälp av en målsman som tecknar det åt dig.

Måste jag studera på universitet/högskola för att få teckna ett studentabonnemang?

Nej. Fibios mobilabonnemang för studenter är tillgängliga för alla studenter och olika studienivåer, från grundskolan upp till universitetet och högskola.

Vad gäller när jag köper en mobil i samband med ett tecknat mobilabonnemang?

När du tecknar ett studentabonnemang med mobil kan du välja att dela upp betalningen över flera månader. Då ger vi dig en förmånlig rabatt på mobiltelefonen som i slutändan sparar dig tusenlappar. Notera att rabatten varierar beroende på vilken mobil du väljer att köpa, så ta kontakt med oss på Fibio direkt så hjälper vi dig se över vad priset blir i ditt fall.

Teckna ett mobilabonnemang för studenter hos Fibio

Fibios mobilabonnemang med studentrabatt är ett av marknadens mest prisvärda. Vi är en operatör som bryr oss om det stora perspektivet. Kontakta Fibio idag för att teckna ett mobilabonnemang för studenter redan idag och för mer information om våra abonnemang där telefon ingår.